Temadag: Frivillighed og engagement i musik- og kulturskolerne

ARKIV 15.03.2017:
Lørdag 11. marts inviterede DAMUSA til temadag. Det blev en dag med en masse inspiration til mange forskellige aspekter af musikskolelivet.

Et af temadagens budskaber var, at de danske musik- og kulturskoler kan meget mere end det, der ligger inden for de 22,5 minutters undervisning. Og at skolerne ikke kan klare sig uden engagerede brugere, hvis engagement er en nødvendighed for at opretholde et stærkt fællesskab og skabe endnu bedre vilkår for eleverne. Netop dette blev helt tydeligt gennem temadagens oplæg, som omhandlede tiltag, der er med til at styrke både forældre og børns engagement i musikskolen. Her blev ligeledes delt erfaringer, oplevelser og ideer fra både undervisningen, forældreengagementet og de mange frivillige kræfter på musikskolerne.

Styrk relationerne
Pernille Heldorf og Sisse Date, Lolland Musikskole og Birgitte Højen, Lemvig Musikskole står alle tre i spidsen for aktiviteter og koordinering af frivillige som en del af musikskolernes støtteforeninger. De delte på dagens første oplæg ud af deres erfaringer og oplevelser i arbejdet med frivillige. Ifølge alle tre er det især fællesskabet og det relationelle i det frivillige arbejde, der motiverer og fastholder. ”De fleste vil gerne hjælpe til, når de bliver spurgt” pointerede støtteforeningsformands Pernille Heldorf. Derfor er den personlige kontakt til forældre og frivillige noget, hun vægter højt, når det kommer til at rekruttere endnu flere frivillige kræfter.

Gode råd til at engagere flere frivillige: Opret et frivilligkorps, evt. med egen Facebookside. Dyrk/styrk den personlige kontakt til de frivillige. Sørg for at der er indhold i de opgaver den frivillige får – find den rigtige opgave til den rigtige person. Husk at sige tak og gør det tydeligt, at den frivillige gør en forskel!

Inviter forældrene med ind i undervisningen
På dagens andet oplæg stod underviser Edith Code og forælder Hanne Panduro Hess, begge fra Gladsaxe Musik- og Billedskole, i spidsen for at fortælle om en alternativ undervisningsmetode. Edith Code inviterer forældre med ind i undervisningen for at styrke motivationen hos både børn og forældre. Hun oplever på denne måde, at forældrene investerer mere i deres barns musiske rejse. Noget som har afgørende betydning for Hanne Panduro Hess, når hun skal øve violin med sin datter, og som gør, at hun føler sig endnu mere involveret i sin datters succes.

Grobund Bandakademi og komposition i undervisningen
Temadagens afsluttende indslag havde fokus på komposition som en del af undervisningen på musikskolerne. Jens Munch og Kristine Bjørg Markussen fortalte om Grobund Bandakademi – et tiltag på Aarhus Musikskole, der har fokus på at engagere unge udover den faste undervisning og få dem til at skabe deres egen musik. Dette foregår ved, at såkaldte banddoktorer vejleder Grobunds bands igennem skabelsesprocessen.

Under oplægget blev der også i grupper diskuteret, hvordan komposition som undervisningsredskab i praksis kan bruges på de enkelte musikskoler. Her blev der blandt andet talt om, at man ikke skal være bange for hverken improvisation eller komposition eller for det ufærdige. Samtidig blev det også klart, at det for mange er et spørgsmål om ressourcer, og at det derfor er vigtigt at implementere lidt af gangen.

  • Arkiv



  • Copyright 2019

  • linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram