Skolereform i fin form i Billund

ARKIV 21.01.2015:
Billund Kulturskole arbejder sammen med skoler i Billund Kommune om at skabe nye undervisningsmodeller. Kulturskolen har sendt en beretning til DAMUSA.

Et fløjte- og klarinetorkester i Sønder Omme, sydamerikanske rytmer i Vorbasse og fængende folkeviser i Grindsted. Det går med andre ord lystigt for sig gennem dette skoleår, hvor kulturen breder sig mangfoldigt ud i kommunen. Som en del af skolereformen har Kulturskolen indledt et nyt samarbejde med alle kommunens folke- og privatskoler, og institutionerne har dannet et fælles netværk af lærere, der skal udvikle anderledes former for kulturundervisning. Og stemningen i netværket har været høj lige fra starten.

– Allerede ved vores første netværksmøde myldrede ideerne frem, fortæller konstitueret kulturskoleleder Per Weile Bak, der fortsætter: – Der opstod straks sød musik mellem grundskole- og kulturskolelærerne. Vi har nu været sammen flere gange for at udvikle ideer, og flere af koncepterne har allerede været ført ud i livet med stor succes, siger han.

Klarinet så det fløjter

På Sønder Omme Skole var musikglæden til at tage og føle på, da 2. årgangseleverne fik besøg af Birger Sørensen og Tommy Slot fra Billund Kulturskole. Børnene fik nemlig ikke

kun lov til at lytte, men også at spille på tværfløjter og klarinetter. Og der gik ikke lang tid, før et helt lille blæseorkester var klar til at musicere med både stolthed og begejstring. Hvis der havde været mere tid, var de sikkert blevet ved, og Kulturskolens klarinetlærer Tommy Slot håber da også, at begivenheden kun er begyndelsen på et fast samarbejde.

– Jeg synes, projektet er en rigtig god start, som åbner øjnene for vores respektive lærerkompetencer i folkeskolen og kulturskolen. Jeg er sikker på, at vi sammen kan få 1 + 1 til at give 3, og jeg kunne godt tænke mig, at samarbejdet blev en fast del af mit virke, siger Tommy Slot.

Efter besøget stod der klassisk musik på programmet i undervisningen, og mon ikke børnene lyttede særligt interesseret efter fløjten og klarinetten i musikken?

Det gode gys

I Sønder Omme er det ikke kun instrumenterne, der er kommet i spil. 2. årgang havde lige omkring Halloween et emne i dansk om gys og gru, og børnene var derfor godt varmet op til at lave små, uhyggelige tegnefilm om emnet. Filmene blev lavet som små animationsfilm på computer, og begejstringen var stor hos eleverne, der næsten ikke kunne vente med at komme i gang. Kulturskolens Eva Lillegaard Hansen fortæller: – Det var en fornøjelse at se, hvordan idéerne opstod undervejs i processen, der blev en leg for børnene. Hun suppleres af børnenes daglige lærer, Anni Schrøder: – Det var en fantastisk oplevelse for både elever og lærere. Vi så børnene fra andre sider, og fantasien fik bare frit løb, siger hun.

Kreativt katalog

Også i Sønder Omme Skoles ledelse er der tilfredshed med resultaterne. Skoleleder Tonny Akselsen siger: – Gennem samarbejdet med Kulturskolen kan vi præsentere eleverne for musiske og kreative læringsforløb, som vi ellers ikke ville have mulighed for at anvende, hvilket giver eleverne en stor motivation, siger han og fortsætter: – Samarbejdet er derfor et godt eksempel på, hvordan den åbne skole kan være medvirkende til at skabe kreativ læring.

Tilbage på Kulturskolen er det Per Weile Baks ambition, at det nye skolesamarbejde skal videreføres og udbygges. – Lige nu befinder vi os midt i år ét, hvor vi eksperimenter og lærer af hinanden. Når alle projekterne er afviklet, står vi med et katalog af undervisningsideer, som kan være til inspiration for det videre samarbejde, siger Per Weile Bak.

Han tilføjer, at der er gode ting i vente på andre skoler i kommunen: – Sydamerika kommer jo til Vorbasse her i foråret, og der er musicals, blokfløjtedage, arkitektonisk LEGO-bygning og meget andet på programmet, siger Per Weile Bak.