Nyt website giver inspiration til undervisere

ARKIV 18.09.2015:
Samarbejdet mellem folkeskoler og musikskoler får nu en vitaminindsprøjtning af viden og erfaringer. Det nye website www.skolemix.dk fortæller om samarbejdsprojekter og metoder og giver gode råd.

Af Martin Blom Hansen

Ude omkring i landet er der talrige projekter, hvor folkeskole og musikskole finder sammen og tilbyder eleverne musikundervisning. Folkeskolereformen har sat rammen om det forpligtende samarbejde, og i praksis betyder det mange nye samarbejdsformer mellem folkeskolens lærere og pædagoger og musikskolens undervisere.

Onsdag 16. september var der premiere på det nye website www.skolemix.dk, som forsøger at samle en masse gode erfaringer ude fra folkeskolernes musikalske dagligdag. En dagligdag, hvor musikskolelærerne træder ind i folkeskolen med flere nye muligheder i instrumentkassen. Og en dagligdag, hvor folkeskolens lærere og ledere sammen med musikskolens undervisere og ledere helst skal ramme samme tonehøjde og rytme.

Video i centrum
Skolemix.dk fortæller om en lang række konkrete projekter. Det er for eksempel harmoniorkester på Sønderlandsskolen i Holstebro, Blæserklasse på Skårup Skole på Fyn, Violinklasse på Katrinebjergskolen i Aarhus og Fællestime i musik for 0. – 3. klasse på Sanderumskolen i Odense.

Hvert projekt bliver præsenteret som videofortælling, så man kommer med ind i selve undervisningen og tæt på lærere og elever. Underviserne fortæller i en supplerende video om projektet og giver gode råd. Ud over videosekvenserne er hvert projekt udstyret med tekster om læringsmål, fakta, rammer for samarbejdet mellem den pågældende folkeskole og kommunens musikskole, gode råd med mere.

Skolemix.dk giver desuden information om læringsmål set fra musiklokalet, gode råd, brugbar faglitteratur og info om efteruddannelse.

Indtil videre er der 11 projekter på skolemix.dk, og flere er på vej. Det er meningen, at der på sigt skal være mulighed for, at skolerne og underviserne selv kan lægge materiale/video/gode råd m.m. om deres samarbejdsprojekter op på sitet, forklarer Peter Lyster, der er projektleder på skolemix.dk.

Ledelsen skal være med fra starten
Jørgen Mandrup Nielsen, næstformand i Skolelederforeningen, ser gode perspektiver i initiativet.

”Det er både inspiration til musikskolelærerne og folkeskolens lærere, som konkret kan se, hvordan et samarbejde kan fungere,” siger han.

”Vi kan se, at det har fungeret allerbedst, når der fra starten har været ledelse på. Det vil sige når musikskolelederen og folkeskolens leder går sammen og siger: Vi er forpligtet på et samarbejde, så hvordan skal vi skabe de fælles rammer, og hvad er det, vi kommunikerer til vores medarbejdere. Det er klart, at det handler om engagerede musiklærere, som tager initiativer. Men det fungerer ikke uden ledelse. Og der, hvor det virkelig rykker, er i de kommuner, hvor man på forvaltningsniveau går ind og tager et ansvar,” siger Jørgen Mandrup Nielsen.

Flere skal bidrage
Skolemix.dk er sat i søen af Danske Musik- og Kulturskoleledere, DMKL, via en bevilling fra Undervisningsministeriet. På længere sigt håber Lena Schnack Mertz, formand for DMKL, at flere vil bakke op om websitet, der skal fungere som portal for viden og erfaringer i samarbejdet mellem musikskoler og folkeskoler.

”Skolemix.dk skal vedligeholdes og opdateres, og det skal vi finde midler til. Alle kan bidrage – ikke nødvendigvis kun DMKL. Vi skal prøve at bringe det ud i kommunerne og sikre, at det bliver et levende sted, hvor lærerne selv kan lægge materiale ind,” siger Lena Schnack Mertz.

FAKTA:
Skolemix.dk er udviklet for Danske Musik- og Kulturskoleledere, DMKL, af projektleder Peter Lyster på baggrund af en bevilling fra Undervisningsministeriet. Websitet er udviklet i samarbejde med webbureauet Moonbird. Bevillingen rækker frem til udgangen af 2015.

www.skolemix.dk