Nyt onlineliv til musikundervisningen

ARKIV 05.02.2015:
Tre musikskoler og en række folkeskoler har taget en ny digital læringsplatform til sig og ser store muligheder i musikundervisningen især for de mindste elever. Charanga hedder systemet, som sparker nyt liv i musikpædagogikken i Aarhus, Holstebro og Køge.

Af Martin Blom Hansen

Pigen på skærmen er glad og bevæger sig til musikken. Hun viser dansetrin, og hvordan du skal klappe til sangen, der kører på lydsporet. Snart efter kommer teksten til sangen op på skærmen. De enkelte tekstlinjer bliver fremhævet, når du skal synge dem.

Pigen er en tegneseriefigur, og hele hendes univers ligner de spil og lege, børn i dag er fuldstændig fortrolige med på computer og iPad. Pigen og det lille klip er blot én ud af cirka 24.000 forskellige enheder i det digitale læringssystem Charanga. En britisk opfindelse, som er udviklet gennem ti år, og som er i brug på 80 musikskoler og 3.000 offentlige skoler i England.

Charanga er et digitalt cloudbaseret værktøj målrettet musik-undervisningen. Systemet er intuitivt og rummer talrige moduler. Det kan bruges i klasseundervisning og holdundervisning, der er programmer beregnet til instrumentundervisning og løsning af opgaver for den enkelte elev, og det hele er bygget op omkring interaktivitet.

Tre musikskoler satser på Charanga

Vi befinder os i Ridehuset i Aarhus, hvor der under Aarhus Festuge 2014 blev sat spot på digital læring. Folkeskolens 200 års jubilæum bliver her fejret med workshops med nye digitale lege- og læringsredskaber.

Ved en af standene fortæller Mark Burke, medstifter og opfinder af Charanga, om det digitale læringssystem. Han har den senere tid haft travlt med at sætte sig ind i de danske forhold for musikundervisning. For tre danske musikskoler samt en række folkeskoler har taget Charanga til sig. Musikskolerne i Køge, Holstebro og Aarhus bliver de første til at gøre Charanga til en del af den daglige undervisningsvirkelighed herhjemme. Det samme sker på udvalgte folkeskoler i de respektive kommuner. I Aarhus er alle skoler, folkeskolelærere, musikskolelærere og alle skolebørn inviteret ind og har adgang via UNI-Login, men i første omgang er fem folkeskoler og Aarhus Musikskole i gang med at teste Charanga-universet til eleverne. Resten forventes at komme med i løbet af skoleåret.

Skal fungere i dansk sammenhæng
-Grundlæggende tager Charanga udgangspunkt i børnenes glæde ved at synge og spille, og det er baseret på børnenes adfærd og behov. Vi startede med et blankt stykke papir for ti år siden. Vi har bygget det op via input fra musikskoler og offentlige skoler i UK, og i dag bliver Charanga brugt af omkring 100.000 børn og flere end 20.000 musiklærere, fortæller Mark Burke, der selv er uddannet guitarist og musiklærer, og som startede Charanga sammen med en af sin venner, der er it-ekspert.

Lige nu samarbejder Mark Burke med de danske medspillere for at få det til at fungere i en dansk sammenhæng. Systemet er dynamisk, bedyrer han.

-Det er hele ideen. Vi sidder ikke på et kontor og overvejer, hvad vi skal gøre. Vi er ude på skolerne og hos samarbejdspartnerne for at finde ud af, hvad de har brug for. Og ja, man kan bygge ovenpå, og musiklæreren kan inddrage eget materiale og lægge nye ressourcer ind, siger Mark Burke.

Åbent system

Netop muligheden for at lægge egne ting ind, for eksempel en video fra en undervisningstime, er sød musik for Las Lassen, lærer på N.J. Fjordsgades Skole i Aarhus, som er en af de folkeskoler, der skal bruge systemet.

-Jeg arbejder med digitale læringsmidler til hverdag, og med dette system får vi en stor basispakke med mange ressourcer. Men nok så vigtigt får vi muligheden for at gå ind og modellere og supplere med egne ting ind. Det er en åben platform, siger Las Lassen.

Lars-Ole Vestergaard, leder af Aarhus Musikskole: -Det er interaktivt på en helt anden måde, end vi har set før. I musikskoleverdenen kan vi eksempelvis bygge et univers omkring instrumentalundervisningen, vi ikke tidligere har haft mulighed for, og vi kan styrke rytmeundervisning og meget nemt træne forskellige rytmemønstre, siger lederen af Aarhus Musikskole.

Han fremhæver også, at Charanga afspejler den spilverden, børn kender vældig godt.

-Børnene har deres egen indgang til det, der hedder Music World. Her får de en avatar, de kan ekvipere. Når de løser opgaver i deres undervisning i blokfløjte, tværfløjte, guitar eller andet,

optjener de point eller dukater, som de kan bruge på deres avatar, siger Lars-Ole Vestergaard.

Han fremhæver desuden, at Charanga kan blive et glimrende link mellem musikskole og folkeskole.
-For os er det en god åbning i forhold til vores relation til folkeskolerne, og vi kan yderligere blive en del af netværket og udviklingen og møde nye målgrupper af børn, som indtil nu ikke er kommet til musikskolen. Vi er nødt til at tænke musikskolen på en ny måde, og det her er med til at trække i en retning, hvor alle kan være med.

Charanga Musikpartner

I Aarhus, Holstebro og Køge har man valgt at bruge det britiske Charanga og er i gang med at skabe en dansk udgave. I hver kommune har man sin egen indgang, hvor undervisere og elever kan logge sig ind. Systemet skal bruges både i musikundervisningen i folkeskolen og i musikskolen.

Det er henholdsvis Køge Musikskole, Aarhus Musikskole og Holstebro Musikskole samt de respektive kommuner, der står bag den danske satsning. I hver kommune er det udvalgte folkeskoler samt musikskolerne, der i første omgang skal bruge Charanga.

www.aarhus.charanga.com

www.koege.charanga.com

www.holstebro.charanga.com

Om Charanga

Britisk digitalt læringssystem for musikundervisning. Cloudbaseret undervisningsteknologi med interaktive ressourcer til brug i klasseundervisning, individuel undervisning, opgaveløsning og øvelektioner.

Charanga er britisk og er cirka ti år gammelt. Det fungerer i dag på omkring 80 musikskoler og 3.000 skoler i England.

Systemet er dynamisk og kan udvides og udbygges efter lokale behov.

Systemet indeholder omkring 24.000 forskellige enheder – fra tilrettelagte undervisningsplaner, moduler til gruppeundervisning, øvelektioner for instrumentundervisning, opgaver med musikstykker og valgfrit materiale, som eleverne kan vælge til efter behov.

Det hele kører online, og elever, undervisere og grupper kan dele lektioner med hinanden – og oprette nyt indhold, lektioner og ressourcer.

Navnet Charanga: Navnet knytter sig til cubansk musik, og Mark Burke valgte navnet, fordi han ville have et navn, der lød mere af musik end af teknologi.

www.charanga.com

  • Arkiv



  • Copyright 2019

  • linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram